وارد شوید ثبت نام

از طراحی آوانگارد چه می دانید؟

بازدید: 4,907 بازدید

هر آن چیزی که باید درمورد سبک آوانگارد در صنعت مد و فشن بدانید

دنیای هنر انواع سبک ها را در خود جای داده است؛ مانند رئالیسم، رونسانس، گوتیک و…

هرکدام از این سبک ها قوانینی دارند که مشخص می کند هنرمندانی که پیرو آن هستند باید طبق چه اصولی آثار خود را خلق کنند. آوانگارد نیز یکی از این سبک هاست که در زمینه های مختلفی از هنر دیده می شود، این سبک آن قدر هنرمندان را شیفته خود کرده که پایش به دنیای مد و فشن نیز باز شده است. آوانگارد در دنیای مد و فشن مانند دیگر سبک ها قوانین و اصولی دارد که پیروان آن باید مطابق آن عمل کنند. سوال این جاست؛ آیا چیزی درمورد سبک آوانگارد در دنیای مد و فشن می دانید؟ ما در این مقاله می خواهیم سیر تا پیاز این سبک را در صنعت فشن بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

توضیحات کلی درمورد سبک آوانگارد

 

آوانگارد اصطلاحی فرانسوی به معنای طلایه دارِ ارتش، که در واقع برای توصیف بخشی از ارتش که در حال پیش روی در میدان نبرد بود استفاده می شد. اما امروزه به هنرمندانی گفته می شود که خود را نوآورتر و جلوتر از مردم می دانند. هنرمندانی که از سبک آوانگارد پیروی می کنند، خود را محدود نمی کنند؛ بلکه همیشه در تلاش اند تا هنجارهای جامعه را به چالش بکشند و آثاری خلق کنند که دارای معانی خاص هستند؛ این یعنی شکستن هنجارها با خلق آثاری نو.

 

آوانگارد در دنیای مد و فشن

 

در سال های 1920 میلادی سبک آوانگارد به دنیای مد و فشن پا گذاشت، و اولین بار نیز در ژاپن دیده شد. نخستین طراحانی که لباس های خود را در این سبک طراحی کردند؛ یوجی یاماموتو yohji yamammoto، ری کاواکوبو Rei Kawakubo و جونیا واتانابه Junya Watanabe بودند.

معیار اصلی این سبک در دنیای مد و فشن، متفاوت بودن با مدل ها و طرح های مرسوم است. پیروان سبک آوانگارد پنجره ای تازه را در دنیای مد و فشن باز کردند و با خلق آثار خود سعی در شکستن هنجارها و کلیشه ها دارند، این هنجارشکنی ها قوانین خاصی ندارند و هنرمندان کاملا آزادانه آثار خود را خلق می کنند، آن ها به ترندها علاقه ای ندارند و می گویند: «دوست ندارند به خاطر رسیدن به درآمد بالا خلاقیت خود را مطابق بازار سوق دهند.» لباس های این سبک به طرز عجیب و غریب با اشکال هندسی غیرمعمول و پارچه های نامتعارف، طراحی و دوخته می شوند؛ به همین دلیل این لباس ها را نمی توان در خیابان و مهمانی ها پوشید. در ادامه خصوصیات دیگر این سبک را معرفی می کنیم.

سبک آوانگارد در صنعت مد و فشن
ریسک پذیر نیستید؟ از آوانگارد دوری کنید

 

راز موفقیت در سبک آوانگارد ریسک پذیری بالاست. هنرمندان و یا تمام کسانی که از این سبک پیروی می کنند، باید جسارت بالایی داشته باشند. برای این کار کافی ست اندیشه و نگاه معمولی و کلیشه ای خود را کنار بگذارید و ذهن خود را برای شکل دهی یک اثر نو آماده کنید. ریسک پذیری بالای هنرمندان آوانگاردی، می تواند به ماندگاری یک المان خاص در صنعت مد و فشن کمک کند. کسانی که از خلق آثار نو هراسی ندارند در این سبک موفق عمل کرده و توانسته اند تمام نگاه ها را سمت خود بکشانند.

 

در سبک آوانگارد از قرینه خبری نیست!

 

در آوانگارد، هر چیزی که کلیشه های رخنه کرده در دنیای مد و فشن را زیر پا بگذارد، با آغوش باز از آن استقبال می شود. قرینه نیز یکی از این کلیشه هاست که در سبک آوانگارد شکسته شده است، و این کار باعث شده تا ما در این سبک شاهد آثاری زیبا و در عین حال عجیب و غریب باشیم.

رعایت نشدن قرینه در آوانگارد

در آوانگارد دیگر نگران ناهماهنگی رنگ ها نباشید

 

در سبک آوانگارد شما دیگر نگران ناهماهنگی رنگ ها در استایل خود نیستید، زیرا پیروان این سبک معتقدند که تمامی رنگ ها در کنار هم زیبا هستند. البته برخی از ایونت هایی که در این سبک برگزار می شود ممکن است دارای تم خاصی باشند، بنابراین دیزاینرها موظف هستند از رنگ های مشخص شده در آثار خود استفاده کنند؛ و این ویژگی آوانگارد را در آرایش چهره و مو پیاده می کنند.

استفاده زیاد از رنگ ها در سبک آوانگارد
استفاده زیاد از رنگ ها در سبک آوانگارد

تا می توانید روی هم لباس بپوشید!

 

در فصول سرد مردم سعی می کنند چند لایه لباس روی هم بپوشند، و این کار را با توجه به قوانینی خاص انجام می دهند و دقت می کنند تا لباس هایی که روی هم می پوشند از لحاظ رنگ، جنس و متریال با هم هم خوانی داشته باشند. اما در سبک آوانگارد از پوشیدن لباس های هماهنگ روی هم خبری نیست! این یعنی شما هر چه بیش تر تلاش کنید تا لباس هایی که می پوشید به هم بی ربط تر باشند به همان میزان به اهداف آوانگاردی نزدیک تر خواهید بود.

 

شنیون هایی که هرگز ندیده اید را در سبک آوانگارد می بینید

 

عجیب بودن سبک آوانگارد حتی در شنیون موها نیز دیده می شود. استفاده از تزئینات اغراق آمیز و بزرگ در لابه لای موها، استفاده از چترهای بزرگ و کلاه های عجیب و غریب روی سر و همچنین آرایش موها به صورت اشکال هندسی در سبک آوانگارد بسیار دیده می شود.

شنیون عجیب و غریب از ویژگی های سبک آوانگارد

می خواهید از آوانگارد پیروی کنید؟ چهره خود را بپوشانید

 

پوشاندن چهره یکی دیگر از مواردی ست که در سبک آوانگارد به وفور دیده می شود. اما این کار باید هوشمندانه باشد، به عنوان مثال؛ با استفاده از مو، ماسک، آرایش های عجیب و اغراق آمیز و کلاه های مختلف می توان این کار را انجام داد.

پوشاندن چهره در آوانگارد

استفاده از الگو ممنوع!

شاید ما با دیدن لباس هایی که یقه یا آستین ندارند تعجب کنیم. اما هنرمندانی که از سبک آوانگارد پیروی می کند این موضوع را فرصتی می دانند برای شکستن هنجارها. به همین دلیل در طراحی لباس های خود از الگوی لباس های معمولی استفاده نمی کنند، و سعی دارند تا آثار خود را به گونه ای طراحی کنند که بیننده از دیدن آن ها شگفت زده می شود.

حیوانات، منشأ ایده های آوانگاردی

الهام از طبیعت و حیوانات یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه هنرمندان آوانگاردی ست. از آن جایی که آثاری که در سبک آوانگارد خلق می شوند همگی دارای پیامی خاص هستند؛ منتقدان معتقدند که الهام از پوشش حیوانات و پرندگان در این سبک می تواند حاوی پیام حمایتی باشد.

الهام گرفته از پر پرندگان

هرچه بزرگ تر بهتر!

در یکی دو سال اخیر پوشیدن لباس های اُوِر سایز یا چند سایز بزرگ تر ترند شده است، و افراد زیادی هستند که از پوشیدن این لباس ها لذت می برند و در آن احساس راحتی می کنند. از آن جایی که سبک آوانگارد به اغراق علاقه زیادی دارد، سایز لباس ها نیز در این سبک تابع هیچ قانونی نیست. به همین دلیل در این سبک گاهی شاهد لباس هایی بسیار بزرگ و حتی چند متری هستیم.

پوشیدن لباس چند سایز بزرگ تر

در سبک آوانگارد لباس ها را وارونه به تن کنید

در این سبک دیده شده مدل ها یا سلبریتی ها و حتی مردم عادی که پیروی سبک آوانگارد هستند، لباس های خود را وارونه به تن می کنند. حتی برخی از سلبریتی ها لباس های زیر خود را روی لباس های بیرونی خود می پوشند، و می گویند: «وقتی پای شکستن هنجارها و کلیشه ها در میان باشد هیچ چیز غیر ممکن نیست!»

تلفیق ها و تزئینات عجیب و غریب در سبک آوانگارد

در این سبک ما شاهد هر چیز عجیب و غریبی خواهیم بود؛ بنابراین ممکن است از تلفیق دو لباسی که از لحاظ رنگ، جنس و متریال به هم هیچ ارتباطی ندارند، متعجب شویم. اما باید بدانیم که هنرمندان آوانگارد از این کار استقبال زیادی می کنند، همچنین استفاده از تزئینات و المان های عجیب و غریب، استفاده از پترن های نامتعارف و خطوط و اشکال هندسی درهم نیز از ابزارهای اصلی سبک آوانگارد است.

استفاده از اشکال هندسی در سبک آوانگارد

طراحان آوانگاردی را بشناسید

تا این جا ما از خصوصیات این سبک گفتیم؛ شاید برایتان جالب باشد که بدانید کدام هنرمندان در آثار خود از سبک آوانگارد پیروی می کنند. در ادامه این هنرمندان را معرفی می کنیم.

یوجی یاماموتو yohji yamamoto

یوجی یاماموتو به عنوان یکی از بزرگ ترین طراحان مد و فشن در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم شناخته می شود. او از معدود هنرمندانی است که به شکل زیبا و تأثیرگذاری حد و مرزهای صنعت مد و فشن را زیر پا گذاشته و با استفاده از هنر و متریال، انواع و اقسام لباس های سبک آوانگارد را طراحی کرده است. جالب است بدانید که این طراح خلاق، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه کیو است، اما هرگز شغل وکالت را آغاز نکرده و به طراحی لباس روی آورده است. او پس از اتمام تحصیل خود، در مؤسسه ی Bakafukuso که یک مؤسسه مشهور در زمینه مد و فشن در شهر توکیو است؛ شروع به آموزش در رشته طراحی لباس کرد.

یوجی یاماموتو، طراح ژاپنی

ری کاواکوبو Rei Kawakubo

متولد 11 اکتبر 1942 در شهر توکیو است. او در زمینه مد و فشن هیچ آموزشی ندیده و در دانشگاه کیو در رشته هنرهای زیبا و ادبیات تحصیل کرده است، اما پس از مدتی در سال 1960 رشته تحصیلی خود را تغییر داد و در رشته تاریخ زیبایی شناسی تحصیلاتش را ادامه داد. در سال 1964 پس از آن که از دانشگاه فارغ التحصیل شد، به عنوان کارشناس تبلیغات بازرگانی در یک شرکت نساجی و تولید پارچه مشغول به کار شد. کاواکوبو هنگامی که در بخش صحنه و لباس برای فتوشوت ها لباس مناسبی پیدا نکرد؛ ناچار خودش شروع به طراحی کرد. همین موضوع باعث شد تا کاواکوبو در کنار کارش به عنوان استایلیست نیز فعالیتش را آغاز کند. اغلب طراحی های او با رنگ های تیره مثل؛ مشکی و خاکستری و ترکیب آن ها با سفید است، که همین موضوع باعث شده تا در ژاپن نام کلاغ را روی آثار او بگذارند. او همچنین در کارهای خود از سبک آوانگارد پیروی می کند.

معرفی ری کاواکوبو

ویکتور و رالف Viktor and Ralf

دو طراح معروف دیگر در سبک آوانگارد، ویکتور هورستینگ Viktor Horsting و رالف اسنوئرن Ralf Snoeren هستند. این دو طراح موفق با طرح های فراواقع گرایانه خود رد پای هنری متفاوت را با عمق و شدت زیاد به دنیای مد و فشن باز کردند. رالف و ویکتور هر دو اهل کشور هلند هستند و نخستین مجموعه خود را در سال 1993 میلادی به نمایش گذاشتند.

ویکتور و رالف

ویوین وست وود Vivinenne Westwood

این طراح اهل انگلیس از هنرمندان مطرح سبک آوانگارد، با طرح های خاص خود در جلب توجه مخاطبان موفق عمل کرده است. ویوین وست وود از دنیای پانک ها Punk برای آثار خود ایده می گیرد و به همین دلیل به او لقب مادر پانک ها را داده اند. از آن جایی که آثاری که در سبک آوانگارد خلق می شوند پیام خاصی را ارائه می دهند، وست وود نیز دغدغه محیط زیست و فعالیت های فرهنگی را در آثار خود نشان می دهد، به عنوان مثال؛ در برخی از آثارش سعی داشته پیام های ضد جنگ ارائه دهد. وی بیش تر به دلیل انعطاف پذیری و جسارتش در ارائه مجموعه لباس های زنانه و مردانه در هفته های مد لندن شهرت دارد.

ویوین وست وود طراح مشهور انگلیسی

جان گالیانو Johan Galiano

این طراح بریتانیایی از طراحان پیش رو سبک آوانگارد، با طرح های خود مسیر تازه ای را در دنیای مد و فشن باز کرد. او با برندهای معروفی مانند دیور و ژیواشی هم کاری داشته، و دقت در جزئیات از شاخصه های اصلی کارهای گالیانو است. گالیانو تاکنون چهار بار جایزه بهترین طراح سال بریتانیا را دریافت کرده و در رای گیری بی بی سی در سال 2004، در جدول تأثیرگذارترین افراد در فرهنگ بریتانیا، رتبه پنجم را کسب کرده است.

جان گالیانو

مانیش آرورا Manish Arora

آرورا متولد و بزرگ شده شهر بمبئی در کشور هند است، که به او جان گالیانو هندی نیز می گویند. از ویژگی های آثار این هنرمند پیرو سبک آوانگارد می توان به اغراق، استفاده از طرح های عجیب و غریب، تأکید بر زنانگی و استفاده فراوان از رنگ ها اشاره کرد. وی به خاطر پالت های رنگی و نقوش کیچ در لباس هایی که صنایع دستی هند مانند گل دوزی، منسوجات و منجوق با طرح های غربی ترکیب می کند، معروف است.

معرفی مانیش آرورا

تا این جا از سبک آوانگارد و خصوصیات آن در مد و فشن گفتیم، و همچنین با طراحان مد آوانگاردی آشنا شدیم. نظر شما درباره این سبک چیست؟ آیا شما به عنوان طراح لباس دوست دارید در آثار خود از این سبک پیروی کنید؟ دلیل خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت