وارد شوید ثبت نام

انواع لباس‌های بافتنی و نکات مهمی که باید در مورد آن‌ها بدانید

بازدید: 5,138 بازدید

وقتی از زمستان صحبت می‌کنیم به یاد لباس‌های جذاب و دوست داشتنی زمستانی می‌افتیم، و دوست داریم هر چه زودتر این فصل از راه برسد تا بتوانیم لباس‌های دوست داشتنی خود را بپوشیم. همان طور که می‌دانید؛ یکی از پرطرفدارترین لباس‌های زمستانی، بافت‌ها هستند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها انواع استایل‌های مختلف را خلق کنید و بیشتر از همیشه بدرخشید. اما اگر اطلاعات چندانی در مورد لباس‌های بافتنی ندارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، تا همه چیز را در مورد این لباس‌ها بررسی کنیم و آن‌ها را بهتر بشناسیم.

لباس بافتنی چیست؟

بافت‌ها، پارچه‌های ضخیم و گرم زمستانی هستند که برای تولید لباس‌هایی مانند؛ پلیور، ژاکت، کلاه و جوراب مورد استفاده قرار می‌گیرند. و به دلیل محافظت از بدن در برابر سرما دارای محبوبیت خاصی در میان لباس‌های زمستانی هستند. بافت‌ها معمولا از طریق دستگاه‌های بافندگی تولید و در انواع مدل‌ها و رنگ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. لباس‌های بافتنی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین لباس‌های زمستانی هستند که علاوه بر ایجاد گرما و ایجاد استایلی شیک و جذاب برای شما، باعث به وجود آمدن حس راحتی در شما نیز می‌شوند. این لباس‌ها معمولا برای هر قشر و هر سنی مناسب هستند و پیر و جوان نمی‌شناسند.

خانومی در خیابان با استایل زمستانی

تاریخچه لباس‌های بافتنی

بر اساس اسناد تاریخی، لباس‌های بافتنی از خاورمیانه به کشورهای غربی و سایر کشورها رواج پیدا کردند. در ابتدا این لباس‌ها فقط مخصوص مردان بود؛ و اولین انجمن بافندگی در سال 1527 میلادی تأسیس شد که زنان حق ورود به آن را نداشتند. با گذشت زمان، زنان نیز توانستند وارد این عرصه شوند. و رفته رفته لباس‌های بافتنی برای بانوان نیز طراحی و دوخته می‌شد. فعالیت زنان در این زمینه از زمان جنگ جهانی اول و دوم شروع شد، زمانی که برای محافظت سربازان از سرما شروع به بافت دستکش و جوراب‌های بافتنی کردند و اولین ماشین بافندگی در انگلستان و توسط یک کشیش به نام ویلیام لی اختراع شد.

انواع مدل‌ها و نحوه ست کردن لباس‌های بافتنی

در فصل‌های پاییز و زمستان برای در امان ماندن از سرما می‌توان از لباس‌های بافتنی استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین مزایای این لباس‌ها این است که می‌توان زیر آن‌ها انواع لباس‌های غیر بافتنی و نازک مانند؛ تی‌شرت، تاپ، شومیز و انواع تونیک‌ها را پوشید. لباس‌های بافتنی در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند که شما می‌توانید با آن‌ها استایل‌های رسمی و غیررسمی بسازید. در ادامه می‌خواهیم انواع مختلف لباس‌های بافتنی و نحوه ست کردن آن‌ها را بررسی کنیم.

لباس بافتنی گل‌دار کرمی با گل‌های صورتی

بافت یقه هفت

لباس‌های بافتنی یقه هفت، از مدل‌های کلاسیک پرطرفدار هستند، که همه ما باید یک مدل از آن‌ها را در کمد لباس‌های خود داشته باشیم. تاریخ ظهور این لباس‌ها به دهه 1920 باز می‌گردد؛ که در آن زمان این لباس‌ها طرح‌دار بودند و رنگ‌های روشنی داشتند. امروزه این ژاکت‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این لباس‌ها باید داشته باشند، این است که با پوشیدن آن‌ها احساس راحتی کنید و باعث آزار و اذیت شما نشوند. این لباس‌های بافتنی اصول خاصی برای ست کردن دارند که باید حتما رعایت شوند تا استایل شما را زیبا و جذاب نشان دهند. شما می‌توانید این ژاکت‌ها را با کت‌های بلیزر و شلوارهای جین جذب ست کنید. البته باید توجه کنید که اندازه کت و ژاکت باید با یکدیگر تناسب داشته باشند. شما می‌توانید زیر این ژاکت‌ها؛ بلوز مردانه به تن کنید و یک استایل تام بوی جذاب برای خود بسازید.

لباس بافت یقه هفت خردلی

ژاکت کشمیر

پارچه‌های کشمیر از پشم بز ساخته می‌شوند، به همین دلیل از لطافت و نرمی زیادی برخوردار هستند. این ژاکت‌ها بسیار پرکاربرد اند؛ و ما نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یکی از آن‌ها را در کمد لباس‌های خود داشته باشید. شما می‌توانید این لباس‌های بافتنی را با شلوارهای جین و چکمه و کت ست کنید. همچنین می‌توانید یک ژاکت کمشیر سایز بزرگ را روی یک لباس اسلیپ بپوشید یا فقط آن را با دامن و کتانی ست کنید. استفاده از شلوارهای چهارخانه و بوت‌های مشکی در کنار این ژاکت‌ها می‌تواند استایل شما را جذاب‌تر نشان دهد.

دختری با لباس بافتنی خاکی رنگ و شلوار سفید

پلیور زنانه

معمولا پلیورها از نظر جنس، به چهار دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته پلیور با الیاف مصنوعی است و سه دسته دیگر با الیاف طبیعی هستند که به پلیور نخی یا پنبه‌ای، پلیور کشمیری و پلیور پشمی تقسیم می‌شوند. معمولا بیشتر از پلیورهای پشمی برای لباس‌های زنانه استفاده می‌کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که در استایل خود به دنبال زیبایی و راحتی هستید؛ می‌توانید از پلیورهای اور سایز استفاده کنید. این پلیورها علاوه بر این‌که گرمای زیادی دارند، باعث افزایش جذابیت شما نیز می‌شوند. این لباس‌های بافتنی را می‌توانید با شلوارهای اسلیم فیت و بوت‌های بلند ست کنید.

لباس‌های بافتنی یقه گرد

یکی از پرکاربردترین و ساده‌ترین لباس‌های بافتنی، بافت‌های یقه گرد هستند. زیرا به راحتی قابل ست شدن با آیتم‌های مختلف هستند. شما می‌توانید این بافت‌ها را با انواع شلوارهای جین جذب، بگ، مام فیت و مام استایل ست کنید. همچنین استفاده از پافرهای کوتاه در کنار این لباس‌ها می‌تواند استایل جالبی را برایتان بسازند. برای کامل کردن استایل خود نیز می‌توانید از بوت‌ها و کتانی‌های مختلف استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای این بافت‌ها این است که؛ برای ست کردن آن‌ها دغدغه‌ای ندارید.

دختری با لباس بافتنی یقه گرد و شلوار جین جذب

انواع تونیک‌های بافت

یکی از علل پرطرفدار شدن تونیک‌های دخترانه و زنانه؛ نوع پارچه و دوخت آن است. یکی از بهترین جنس پارچه‌ها برای دوخت تونیک، پارچه‌های بافت و پنبه‌ای هستند. از مزایای این نوع پارچه‌ها می‌توان به مناسب و لطیف بودن آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر آن این پارچه‌‌ها خطر حساسیت‌های پوستی را نیز به حداقل می‌رساند. شما می‌توانید تونیک‌های بافتنی خود را با شلوارهای جین تنگ و شلوارهای قد 90 ست کنید. همچنین می‌توانید برای کامل کردن استایل خود از بوت‌های بلند پاشنه‌دار نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این لباس‌های بافتنی، علاوه بر تنوع طرح و رنگی که دارند، شما نیز می‌توانید با توجه به سلیقه‌ خود؛ آن‌ها را به طرح‌ها و برش‌های جذابی تبدیل کنید. در صورتی که پوشیده بودن لباس برایتان بسیار مهم است؛ علاوه بر تونیک‌های بلند می‌توانید از تونیک‌های یقه بسته و آستین بلند نیز استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین اصول پوشیدن و ست کردن این لباس‌ها قرار گرفتن صحیح خط کمر و سر آستین‌ها در محل مناسب است. برای این کار می‌توانید با بستن کمربند به دور کمر خود جذاب استایل خود را دو برابر کنید. اگر اندامتان پر است بهتر است از تونیک‌هایی با رنگ‌های تیره استفاده کنید، و اگر لاغر هستید بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید، تا ظاهری مطلوب و جذاب داشته باشید.

مورد پسندترین رنگ لباس‌های بافتنی

لباس‌های زمستانی به دلیل تنوع زیاد در رنگ‌ها و طرح‌ها همیشه دارای محبوبیت خاصی هستند. رنگ‌هایی که در لباس‌های بافتنی بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرند؛ آبی، سفید، مشکی، خاکستری، قرمز و سبز هستند.

نکات مهم نگهداری از لباس‌های بافتنی

یکی از معایب لباس‌های بافتنی این است که نگهداری از آن‌ها کار دشواری است. زیرا اگر از آن‌ها به درستی مراقبت نکنید به مرور زمان زیبایی خود را از دست داده و کهنه دیده می‌شوند. با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می‌شود؛ خیلی راحت می‌توانید از بد شکل شدن و کهنگی لباس خود جلوگیری کنید.

استایل با لباس بافتنی یقه گرد خردلی و شلوار جین آبی

• حتما قبل از خرید لباس‌های بافتنی، به بافت آن‌ها توجه کنید. این لباس‌ها باید دارای بافت سفت و محکمی باشند، و از خرید لباس‌هایی که دارای بافت ضعیف هستند خودداری کنید؛ زیرا به سرعت فرم خود را از دست می‌دهند و گشاد می‌شوند.
• پلیورها و ژاکت‌های سنگین خود را به جای آویزان کردن از چوب لباسی، پیچیده و تا کنید، تا مرتب و تمیز بمانند. درمورد لباس‌های بافتنی سبک نیز حتما از چوب رختی و جالباسی‌های ابری و لایه‌دار استفاده کنید.
• از نگهداری لباس‌های بافتنی خود در درآور‌های چوب سدر خودداری کنید، زیرا این چوب‌ها به پشم و سایر پارچه‌های کش‌باف آسیب می‌رسانند.
• به طور منظم پرز دانه‌ها را از روی لباس‌های بافتنی خود بگیرید. پرزها بر اثر سایش، بیشتر در قسمت‌های آرنج، زیر بغل و سر آستین‌ها به وجود می‌آیند. شما می‌توانید از یک تیغ اصلاح یا ریش‌تراش برقی کوچک برای برداشتن آن‌ها استفاده کنید؛ تا لباس بافتنی شما مانند روز اول تازه و تمیز به نظر برسد.
• برای خوش بو نگه‌داشتن لباس و جلوگیری از صدمه رسیدن به آن می‌توانید بسته‌های کوچک اسطوخودوس و سنبل را در قفسه لباس و درآور بگذارید.
• در پایان فصل زمستان اگر مایل به نگه‌داری لباس‌های خود برای زمستان سال آینده هستید، حتما آن‌ها را بشویید و مطمئن باشید که کاملا خشک شده‌اند؛ سپس برای آسیب ندیدن آن‌ها مقداری صابون میان آن‌ها قرار دهید.

نحوه صحیح شستن لباس‌های بافتنی

شستن لباس‌های بافتنی کمی دردسر با خود به همراه دارند. زیرا برای آسیب نرسیدن و خراب نشدن آن‌ها شما باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دختری با لباس بافتنی صورتی و شلوار جین آبی

• یک قانون کلی در مورد شستن لباس‌های بافتنی و پشمی وجود دارد، و آن این است که هرگز نباید این لباس‌ها را با شوینده‌های آنزیم‌دار بشویید. علت آن این است که الیاف پشم بر پایه پروتئین هستند، و این آنزیم‌ها نیز پروتئین را در خود حل می‌کنند. در نتیجه شستن این لباس‌ها با شوینده‌های آنزیم‌دار باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. بهترین راه استفاده از شوینده‌های ملایم و فاقد آنزیم است، و به جای آن‌ها می‌توانید از مایع ظرف‌شویی یا شامپوی ملایم نیز استفاده کنید.
• بهتر است لباس‌های بافتنی خود را با دست بشویید، اما شستن آن‌ها با ماشین لباس‌شویی نیز ممکن است. برای شستن این لباس‌ها با ماشین لباس‌شویی، می‌توانید لباس خود را درون یک کیسه قرار داده تا مقدار سطح تماس آن با لباس‌های دیگر کاهش یابد.
• اگر ماشین لباس‌شویی شما تنظیمات خاصی برای لباس‌های پشمی دارد، از آن استفاده کنید و از دور کند ماشین لباس‌شویی که با عبارت hand wash هم مشخص می‌شود؛ بهره بگیرید. اما اگر ماشین لباس‌شویی شما چنین تنظیماتی ندارد درجه سرعت آن را در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دهید. زیرا چرخیدن سریع، به الیاف پشمی آسیب می‌رساند.
• برای شستوشوی لباس‌های بافتنی خود بهتر است از نرم کننده نیز استفاده کنید؛ زیرا نرم کننده‌ها به الیاف این لباس‌ها حالت لیزی می‌دهند، و این حالت لیز از ریش ریش شدن الیاف لباس جلوگیری می‌کند.
• پس از پایان یافتن شست‌وشو ترجیحا از خشک کن ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید. لباس را از ماشین خارج کرده و با دست آرام فشار دهید، تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آن را روی یک حوله تمیز پهن کنید و حوله را همراه با لباس رول کنید تا آب آن گرفته شود.
• از آویزان کردن لباس‌های بافتنی بر روی بند اجتناب کنید. زیرا پشم خیس سنگین است و وزن زیادی را به الیاف لباس وارد می‌کند.

روش‌هایی برای حل مشکلات لباس‌های بافتنی

لباس‌های بافتنی به دلیل بافت حساس، ظریف و نرمی که دارند؛ دچار مشکلات زیادی از قبیل گشادی، تغییر شکل و… می‌شوند. در این بخش به روش‌های رفع این مشکلات می‌پردازیم.

لباس بافتنی یقه هفت کرمی بدون آستین

گشاد شدن لباس

یکی از بزرگ‌ترین معایب لباس‌های بافتنی این است که پس از مدتی استفاده و البته نگهداری نادرست گشاد می‌شوند و فرم خود را از دست می‌دهند. اگر بلوز بافتنی یا کش‌بافی دارید که به هر دلیلی گشاد شده و یا در قسمت‌هایی دچار کشیدگی شده است؛ لزومی ندارد که آن را دور بیندازید، زیرا این مشکل به راحتی قابل حل شدن است. ابتدا آن بپوشید تا بدانید که چه میزان نیاز است آن را تنگ کنید. اگر مقدار گشاد شدگی کم و در حد کمتر از دو سانتی متر است، بدون نیاز به کار خاصی قابل برطرف شدن است؛ و به سادگی می‌توان با دست به آن شکل داد.

اما اگر میزان گشادی بیش از این مقدار است؛ لباس را خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید، سپس به لباس شکل دهید و آن را با دقت خشک کنید. مجدد آن را خیس کرده و لباس بافتنی را داخل خشک کن قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا لباس‌های بافتنی شما تا دو سایز کوچک‌تر شوند.

ترمیم سوراخ‌های ریز لباس‌های بافتنی

گاهی بر اثر برخورد لباس با اجسام تیز و یا کشیده شدن ناگهانی و شدید، پارگی‌های ریزی بر روی لباس ایجاد می‌شوند. اگر این سوراخ‌ها به قدری کوچک باشند که احتمال افزایش و گسترش نداشته باشند، می‌توان آن‌ها را با ترفندی ساده از بین برد. فقط کافی‌ست لباس را به پشت برگردانید و یک بار قسمت آسیب دیده لباس را اتو کنید تا بافت پارچه در یک جهت شکل بگیرد و سپس دو مربع کوچک لایه چسب را برش زده و روی آسیب دیدگی لباس قرار دهید. سپس با کمی اسپری آن را خیس کرده و یک پارچه روی آن پهن کنید و اتو را چند ثانیه بدون حرکت در حال بخار روی پارچه قرار دهید و در نهایت لباس را به رو برگردانید و مجدد اتو کنید.

از بین بردن پرز لباس‌های بافتنی

یکی ازساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای از بین بردن پرز لباس‌ها مانند؛ بافت و گپ، استفاده از ماهوت پاک کن است. ماهوت پاک کن یک وسیله برس مانند است که برای برداشتن پرزهای روی کت، کلاه و لباس‌های بافتنی استفاده می‌شود. اما اگر ماهوت پاک کن در دسترس ندارید می‌توانید به راحتی آن را بسازید. برای این کار کافی‌ست یک مجله را لول کرده و چسب پهن را طوری دور آن پچسبانید که قسمت چسبنده‌اش رو به بیرون باشد. حالا شما یک ماهوت پاک کن دست ساز دارید که می‌توانید با غلتادن آن روی لباس، از شر پرزها خلاص شوید.

همچنین می‌توانید برای از بین بردن پرز لباس‌های بافتنی خود از ریش تراش و تیغ یک بار مصرف استفاده کنید. البته دقت کنید که تیغ را به آرامی روی لباس خود بکشید و مراقب باشید که نخ را نبرید، مخصوصا کنار درزها.

: دختری با لباس بافتنی یقه اسکی خاکستری و شلوار جین سورمه‌ای

تا اینجا با هم لباس‌های بافتنی را شناختیم و از تاریخچه آن‌ها گفتیم. همچنین نحوه ست کردن و نحوه نگهداری آنان را بررسی کردیم و رنگ‌های محبوب این لباس‌های پرطرفدار زمستانی را دانستیم. اکنون نظر خود را در رابطه با این لباس‌های جذاب و دوست داشتنی با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت