وارد شوید ثبت نام

روانشناسی رنگ در مد و فشن ؛هرآنچه درمورد ترکیب‌های رنگی باید بدانید! 

بازدید: 6,352 بازدید

آیا میدانستید هر رنگ در روانشناسی رنگ دارای معنی، مفهوم و کاربرد خاصی است؟ شما چقدر در مورد روانشناسی رنگ در مد و فشن میدانید؟ آیا میدانستید نباید برخی از رنگ ها را در کنار هم استفاده کنید؟

برخی از رنگ­ها درمقایسه با دیگر رنگ­ها تناسب بیشتری با پوست افراد دارند. رنگ قرمز و صورتی ملایم و بنفش تیره و کله­غازی رنگ­هایی هستند که به راحتی می­توان آن­ها را ست کرد. پیش از آنکه اقدام به خرید لباس جدیدی کنید و یا برای عروسی و میهمانی آماده شوید بهتر است ابتدا رنگ­هایی را که با پوست آن­ها هماهنگی دارد و همچنین روانشناسی رنگ ها آشنا باشید.

یکی از کارهایی که بسیار سخت و دشوار به نظر می­رسد ست کردن رنگ لباس­ها بایکدیگر است. آشنایی با قواعد ست کردن رنگ ها باعث می­شود افراد به راحتی لباس­های مختلف را با یکدیگر ست کنند.

در ادامه با چرخه رنگ و روانشناسی رنگ ها در خدمت شما هستیم. حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اصول اولیه روانشناسی رنگ در مد و فشن

رنگ­های اولیه و ثانویه همواره در چرخه رنگ کنار یکدیگر قرار دارند و ترکیب آن­ها با یکدیگر نیز باعث می­شود همخوانی داشته باشند. به عنوان مثال می­توان رنگ آبی را با رنگ بنفش و سبز ترکیب کردو یا رنگ­های زرد و نارنجی  و قرمز را با یکدیگر ترکیب نمود. ترکیب این رنگ­ها جداب به نظر می­رسد و از لحاظ بصری نیز موجب کاهش نور یکدیگر خواهندشد اما چندان موجب جلب توجه نمی­شوند.

رنگ­های مکمل شامل رنگ­های اولیه و ثانویه­ای هستند که در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر به کار می­رند. به­عنوان مثال رنگ بنفش از ادغام رنگ­های آبی و قرمز ایجاد می­شود و نسبت به رنگ اصلی زرد تضاد بالایی دارد. در ایجاد رنگ سبز دو رنگ آبی و زرد را با یکدیگر ادغام می­کنند و رنگ قرمز به­عنوان مکملی برای رنگ زرد درنظر گرفته می­شود.

رنگ­های مکمل شامل رنگ­های اولیه و ثانویه­ای هستند که در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر به کار می­رند.

به این دسته از رنگ­ها کنتراست مکمل گفته می­شود چراکه قابلیت کامل کردن یکدیگر را داشته و زمانی که آن­ها را کنار یکدیگر استفاده می­کنیم می­توانند بیش از قبل جلوه­گر شوند. هنگامی که این رنگ­ها در لباس نیز استفاده شوند می­توانند زیبایی قابل ملاحظه­ای را در آن به وجود بیاورند.

درخصوص لباس­هایی که دارای طراحی و دوخت متعدد هستند باید یکی از رنگ­ها را به­عنوان اصل هماهنگ­سازی درنظر گرفت. رنگی که بیش از دیگر رنگ­ها در لباس­ وجود دارد باید به عنوان رنگ اصلی درنظر گرفته شود. برخی از پارچه­ها دارای طرح­های مختلفی هستند که بهتر است آن­ها را برای ست کردن درنظر نگرفته و با یکدیگر پوشیده نشوند.

به­ عنوان مثال بلوزی که دارای طرح راه راه است با دامنی که از طرح خال خالی در آن استفاده شده چندان جالب دیده نمی­شود. البته طراحان عرصه مد و لباس از این ترکیب استفاده می­کنند اما آشنایی آن­ها با اصول حرفه­ای موجب شده تا لباسی که در نهایت آماده می­شود جذاب­تر و دلنشین­تر به نظر برسد. افرادی که تازه­کار هستند بهتر است از ترکیب این طرح­ها پرهیز کنند.

برخی از پارچه­ها دارای طرح­های مختلفی هستند که بهتر است آن­ها را برای ست کردن درنظر نگرفته و با یکدیگر پوشیده نشوند.

چرخه رنگ چیست و چه اهمیتی در صنعت مد و فشن دارد؟

برای ست کردن رنگ­ها در لباس ابتدا باید با چرخه رنگ آشنا شوید چراکه این دایره باتوجه به هماهنگی و همخوانی رنگ­ها ایجاد شده است و نشان­دهنده این است که به چه شکلی رنگ­ها می­توانند قدرت انعکاس یکدیگر را کاهش و یا افزایش دهند.

شاید درنظر اول دیدن این چرخه کمی سخت و دشوار به نظر بیاید اما کار چندان پیچیده­ای نبوده و با شناخت رنگ­ها میتوان آن­ها را به زیبایی در کنار یکدیگر قرار داد.

رنگ­های اولیه: زرد، قرمز و آبی
رنگ­های ثانویه که از ترکیب دو یا سه رنگ به وجود می­آیند:

  • قرمز + آبی = بنفش
  • قرمز + زرد = نارنجی
  • زرد + آبی = سبز

رنگ­هایی که در درجه سوم قرار دارند از ادغام رنگ­های اولیه و ثانویه ایجاد می­شوند و شباهت آن­ها به رنگ­های اولیه بیشتر است. دوعامل موجب می­شود تا رنگ موردنظر تعیین شود و به میزانی که رنگ­ها با یکدیگر ادغام می­شوند نتایج متفاوتی به دست میاید. به طور معمول زمانی که سه ترکیب متفاوت را با استفاده از دو رنگ ثابت به کارمیگیریم رنگ­های زیر به دست می­­آیند.

  • سبز+ آبی = آبی فیروزه‌ای
  • سبز+ آبی = سبز آبی (آبی آکواریومی)
  • سبز + آبی = لاجوردی
  • زرد + نارنجی = کهربایی
  • زرد + سبز = زمردی
  • زرد + سبز = لیمویی
  • آبی + بنفش = نیلی
  • آبی + بنفش = ارغوانی
  • آبی + بنفش = یاسی
  • قرمز + بنفش = زرشکی

آشنایی با ترکیب های رنگی و کاربرد رنگ های مختلف

ترکیب رنگی سفید و سیاه رنگی برای فصول مختلف

رنگ­های سفید و سیاه این قابلیت را دارند که در کنار دیگر رنگ­ها نیز به کار گرفته شوند. طراحان و متخصصانی که در عرصه رنگ و مد فعالیت می­کنند براین عقیده هستند که سفید و مشکی دارای رنگ نیستند. در رنگ سفید هیچ ترکیب رنگی به کار نرفته و میزان درخشندگی آن بیشتر است. درخصوص رنگ سیاه نیز تمامی رنگ­ها با یکدیگر ترکیب شده و تیرگی بسیاری در آن وجود دارد.

رنگ مشکی باعث می­شود تا رنگ­های دیگر تندی و تیزی خاصی داشته باشند.

این دو رنگ را می­توان به سادگی در کنار رنگ­های دیگر استفاده کرد و این قابلیت را دارند که درخصوص قواعد ترکیب رنگ چالش ایجاد کنند. قرارگیری رنگ سفید درکنار رنگ­های دیگر باعث می­شود تا آن رنگ بهتر دیده شود و جلوه­گر باشد. اما رنگ مشکی باعث می­شود تا رنگ­های دیگر تندی و تیزی خاصی داشته باشند.

قرمز رنگی جذاب و درعین حال خطرناک!

رنگ قرمز را می­توان با رنگ­هایی همچون مشکی، بنفش، سفید، نارنجی، سبز و یا حتی قرمز هماهنگ کرد. زمانی که تمایل دارید ستی زیبا از رنگ قرمز را به وجود بیاورید بهتر است که ترکیبات مختلفی از این رنگ را درنظر داشته باشید. به عنوان مثال می­توانید از رنگ­هایی همچون بنفش که رنگ قرمز در آن به کار رفته استفاده کنید. این درحالی است که به هیچ عنوان استفاده از رنگ­های تیره و روشن قرمز برای ست کردن با رنگ قرمز توصیه نمی­شود.

از دیگر رنگ­هایی که برای ست کردن با رنگ قرمز نباید به سراغ آن­ها رفت رنگ­های آبی و زرد است. تنها زمانی می­توان از این رنگ­ها به همراه قرمز استفاده کرد که رنگ آبی متمایل به بنفش باشد و رنگ زرد همخوانی نزدیکی با رنگ نارنجی داشته باشد.

احساس آرامش با رنگ آبی

رنگ آبی را می­توان با رنگ­هایی همچون، مشکی، سفید، بنفش، نارنجی و سبز ست کرد. رنگ آبی به­عنوان مکملی برای رنگ نارنجی درنظر گرفته شده است و زمانی که این دو رنگ کنار یکدیگر استفاده شوند موجب می­شود تا رنگ نارنجی بیشتر به چشم بیاید.

درخصوص رنگ آبی بهتر است به رنگ­های زرد و قرمز ترکیب نشود و این کار زمانی قابلیت انجام دارد که رنگ قرمز به بنفش متمایل باشد و رنگ زرد نیز به رنگ سبز نزدیک­تر باشد.

زرد رنگی هشداردهنده است!

در حال حاضر انواع پارچه به جنس­های مختلفی به رنگ زرد وجود دارد که می­توان از رنگ­هایی همچون مشکی، سفید، بنفش و سبز و نارنجی برای ست کردن با آن استفاده کرد. از آنجایی که رنگ زرد به­عنوان رنگی آتشین و تند شناخته میشود، هماهنگ کردن آن با رنگ­های دیگر کمی سخت به نظر می­رسد.

برای هماهنگ کردن رنگ زرد بهتر است از تنالیته­های ملایم این رنگ استفاده شود و به هیچ وجه رنگ زرد نئون و یا شبرنگ را انتخاب نکنید چراکه موجب به وجودآمدن مشکلات بسیاری خواهد شد. رنگ­های سبز و نارنجی را می­توان به همراه رنگ زرد مورد استفاده قرار داد و مشکلی پیش نیامد.

برای هماهنگ کردن رنگ زرد بهتر است از تنالیته­های ملایم این رنگ استفاده شود

رنگ بنفش به­عنوان مکملی برای رنگ زرد درنظر گرفته شده است اما درخصوص ترکیب این دورنگ باید جانب احتیاط را درنظر داشت. هیچ یک از این رنگ­ها نباید نسبت به دیگری درخشش بیشتری داشته باشند و یا تندتر به نظر برسند چراکه از نظر بصری موجب ایجاد تاثیرات نامطلوبی خواهند شد.

سبز رنگی همیشگی و صلح ­جویانه!

برای ایجاد هماهنگی با رنگ سبز می­توان از رنگ­هایی مانند مشکی، سفید، قرمز، سبز، آبی و یا رنگ زرد استفاده کرد. درواقع می­توان گفت رنگ سبز به­عنوان یکی از رنگ­های کاربردی شناخته می­شود اما زمانی می­تواند جلوه­گر باشد که ترکیبات صحیح آن به کار گرفته شوند.

استفاده از ترکیبات سبزی که در طبیعت بسیار دیده می­شوند همچون خاکی، زمردیف زیتونی و…… این امکان را به شما خواهد داد که از رنگ­های مختلف برای ست کردن آن استفاده نمائید.

از رنگ قرمز به­عنوان مکملی برای رنگ سبز استفاده می­شود و قرارگیری آن­ها در کنار یکدیگر باعث می­شود تا ترکیب فوق العاده به دست بیاید. البته درصورتی که تمایلی به استفاده از تنالیته­های تند این دو رنگ نداشته باشید می­توانید ترکیبی جذاب را به وجود بیاورید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ سبز هیچ­گونه هماهنگی و هارمونی با رنگ­های نارنجی و بنفش ندارد و تنها زمانی می­توان از این رنگ­ها استفاده کرد که رنگ بنفش به رنگ آبی متمایل باشد و رنگ نارنجی نیز به رنگ زرد نزدیکی بیشتری داشته باشد.

رنگ بنفش، نماد رویا و شکوهمندی!

پارچه­هایی که به رنگ بنفش هستند را می­توان با رنگ­های سفید، مشکی، زرد و آبی و قرمز ست کرد. درخصوص رنگ بنفش نیز دستورالعملی مانند رنگ آبی دارد و درصورتی که تنالیته­های تیره­تر این رنگ استفاده می­شود به سادگی می­توان آن را با رنگ­های مختلفی ترکیب کرد. تنالیته­های مختلفی از رنگ قرمز و آبی می­توانند با رنگ بنفش ست شوند و قراردادن طیف تیره و روشن این رنگ باعث می­شود تا ستی زیبا و جذاب ایجاد شود.

رنگ زرد به­عنوان مکمل رنگ زرد انتخاب شده است اما باید میزان درخشندگی آن یکسان باشد. دلیل آن نیز این است که چنانچه یکی از رنگ­ها درمقایسه با دیگری تندتر به نظر برسد موجب می­شود رنگ دیگر چندان دیده نشود و جالب نخواهد شد. بنابراین انتخاب تن ملایم این رنگ­ها می­تواند نتیجه­ای مطلوب و ایده­آل را به وجود بیاورد.

رنگ نارنجی، همواره یاغی!

درحال حاضر پارچه­های متنوعی در بازار وجود دارند که از ترکیب های مختلف رنگ نارنجی استفاده شده است. این رنگ را می­توان در کنار رنگ­هایی همچون مشکی سفید، نارنجی، زرد، آبی و قرمز قرار داد. این رنگ نیز برای پوشیدن بسیار خطرناک است و می­تواند ستی نامتوازن را به وجود بیاورد. برای اینکه این اتفاق نیفتد می­توان تنالیته­های تیره و روشن نارنجی را جایگزین این رنگ کرده و از رنگ­هایی همچون قرمز و نارنجی برای ایجاد هماهنگی با آن استفاده کرد. رنگ قهوه ای از ترکیب رنگ نارنجی ایجاد شده و این قابلیت را دارد که با این رنگ ادغام شود.

از رنگ آبی نیز به­عنوان مکملی برای رنگ نارنجی نام برده می­شود و چنانچه از ترکیبات رنگ آبی برای هماهنگی با نارنجی استفاده شود می­تواند بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.

جمع‌بندی

افرادی که تمایل دارند خود رنگ­ها را با یکدیگر ست کرده و لباسی جذاب را برای پوشیدن ایجاد کنند ابتدا باید به سراغ چرخه رنگ رفته و نحوه قرارگیری رنگ­ها درکنار یکدیگر را بدانند. مراجعه به چرخه رنگ باعث می­شود که نسبت به هماهنگی رنگ­ها آشنایی بیشتری به دست آورده و بتوانید ترکیب مناسبی را به وجود بیاورید.

برخی از رنگ­ها به نام رنگ­های سرد شناخته می­شوند و درخصوص برخی دیگر نیز عنوان رنگ گرم به کار گرفته می­شود. زمانی که قصد دارید ترکیب جالبی را به وجود بیاورید ی­توانید از ترکیب رنگ­های گرم در کنار یکدیگر استفاده کنید و یا رنگ­های سرد را به­صورت همزمان به کار ببرید.

برای داشتن ترکیبی مناسب بهتر است که رنگ­های مکمل را به میزان زیادی استفاده نکنید. ترکیب رنگ­های مکمل مختص افرادی است که از جسارت و اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند و می­توانند ترکیبات مکمل را به زیبایی در کنار یکدیگر قرار دهند. بهتر است رنگ­های مکمل را به تنالیته­های ملایم آن استفاده کنید تا ظاهری مناسب و ایده­آل را برای شما به وجود بیاورد.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت