وارد شوید ثبت نام

طراحی مد چیست؟ طراح مد چه می کند؟ چطور یک طراح مد شویم؟ 

بازدید: 5,525 بازدید

چقدر به خیاطی یا نقاشی علاقه دارید؟ به نظر شما چطور می‌توان با کمک این دو هنر خلاقانه و بسیار زیبا تبدیل به یک طراح مد شد. در عین حال آیا میدانید طراحی مد چیست و چه چیزهایی برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه‌ای مد نیاز دارید؟
به صورت کلی در پاسخ به این سوال که طراحی مد چیست، می‌توان گفت که هنری خلاقانه محسوب می‌شود که با نوآوری ترکیب شده و دوخت انواع لباس‌های خاص و منحصر به فرد را آسان می‌کند. البته طراحی مد جنبه‌های متفاوتی دارد و تنها به دوخت لباس‌های خاص ختم نمی‌شود. اگر شما هم دوست دارید با این حرفه و دانشگاه‌های برتر جهان در زمینه آموزش آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم تا پایان این مقاله همراه من بمانید.

تاریخچه طراحی مد چیست؟

جالب است بدانید که هنر طراحی مد عمر چندان زیادی ندارد و از حدود قرن 19 متولد شده است. داستان از این قرار است که اولین طراح مد یک خیاط بود که البته بیشتر از یک خیاط معمولی به کار خود عشق می‌ورزید. این خیاط چارلز فردریک ورث بود که در ابتدا به عنوان یک خیاط معمولی فعالیت می‌کرد. تا قبل از اینکه ورث تلاشی برای طراحی مد انجام دهد،؛ خیاطان ناشناس مختلفی کار دوخت انواع لباس‌های مردم را انجام می‌دادند. در عین حال آن‌ها برای دوخت لباس، به سراغ طراحی لباس‌های خاندان سلطنتی می‌رفتند و از آن الگو می‌گرفتند. اما روش کار ورث کمی متفاوت بود.
او با خود به این نتیجه رسید که دلیلی ندارد مردم یا افراد خاص دقیقا لباس‌هایی شبیه به خاندان سلطنتی بپوشند یا همان مدل‌های لباس برای سال‌های مختلف تکرار شود. به همین دلیل به دنبال این بود که راهکار درست طراحی مد چیست. در این مسیر تصمیم گرفت تصمیم‌گیرنده نهایی درباره اینکه مدل لباس، خلاقیت خودش باشد. تا قبل از او، خیاطان بر اساس خواسته مشتریان خود لباس‌ها را می‌دوختند. اما حالا ورث به دنبال آن بود که تصمیم و خلاقیت خود را به مشتریان مختلفش دیکته کند.

مجله ووگ
او به خاندان سلطنتی ایده می‌داد که چه لباسی بپوشند. چه کفشی با چه مدل لباسی بیشتر هماهنگ است و چه رنگ‌هایی مطابق با پوست صورت و استایل بدن آن‌ها هماهنگی دارد. کم‌کم روش کار ورث در بین مردم به شهرت و محبوبیت بالایی رسید و تقریبا بیشتر خانواده‌های ثروتمند و شاخص شهر برای تهیه و دوخت لباس به او مراجعه می‌کردند. به مرور زمان روش کار او تبدیل به سنتی جدید در حوزه خیاطی شد و کم‌کم ورث توانست تبدیل به یک برند در زمینه طراحی مد و فشن شود.

طراحی مد چیست و چه ویژگی‌هایی نیاز دارد؟

خب اولین سوالی که در ذهن شما ایجاد می‌شود این است که طراحی مد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این هنر در اصل آمیخته‌ای از خلاقیت‌های ذهنی، علاقه به ایجاد طرح‌های نو تمرکز روی جزئیات است. در این هنر زیبا باید آگاهی کاملی درباره رنگ‌ها، ادغام درست آن‌ها، شناخت انواع پارچه و متریال آن‌ها و فرم استایل داشته باشید. در غیر این صورت تمام تلاش شما برای تبدیل شدن به یک طراح مد از بین خواهد رفت با اینکه نتیجه چندان مطلوبی در پی نخواهد داشت. در عین حال بهتر است بدانید که شرایط مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی هم عواملی هستند که روی طراحی مد تاثیر می‌گذارند و می‌توانند لباس‌های هر دوره با دستخوش تغییرات مختلفی کنند.
در راحی مد باید بتوانید درک درستی از صنعت مد و فشن داشته باشید و هرروز ابتکارات جالبی در این زمینه خلق کنید.

البته به یاد داشته باشید که برای تبدیل شدن به یک طراح مد باید راهی طولانی را پشت سر بگذارید و در مسیر تبدیل شدن به یک طراح مد حرفه‌ای، ریزه‌کاری‌های مختلف آن را هم یاد بگیرید. بنابراین با یک یا دو سال تلاش، یادگیری هنر خیاطی، پارچه شناسی و دانستن روانشناسی رنگ‌ها یا هنر نقاشی نمی‌توانید به یکباره تبدیل به یک طراح مد شوید. در اصل باید گفت که این هنر آمیخته‌ای از تمام هنرها است، اما ویژگی‌های خاص خود را دارد و متمایز از آن‌ها محسوب می‌شود.

طراحی فشن

دسته‌بندی طراحی مد چیست؟

اما موضوع مهم دیگری که وجود دارد، این است که انواع دسته‌بندی‌ها و تقسیم‌بندی در طراحی مد چیست؟ به صورت کلی می‌توان گفت که این هنر به سه دسته اصلی قابل تقسیم است. در ادامه با انواع این دسته‌بندی‌ها آشنا می‌شویم.

طراحی در مد لباس

اوت کوتور در طراحی مد چیست؟

گروه اول مجموعه لباس‌هایی هستند که برای مشتریان خاص و به صورت منحصر به فرد و تکی دوخته و طراحی می‌شود. در این روش برای هر مشتری، اندازه دقیق او گرفته می‌شود و لباسی مطابق با آناتومی بدن او طراحی و دوخت می‌گردد.
در این مدل از طراحی مد، طراح باید مجموعه کاملی از لباس‌های جدید را در طول سال آماده کند و دو بار در سال به نمایش بگذارد. همچنین در هر نمایش باید مجموعه‌ای از حدود 35 لباس آماده شده باشد. این لباس‌ها کاملا منحصر به فرد و خاص هستند و تنها یکبار دوخته و طراحی می‌شوند. بیشتر طراحان معروف جهان، کلکسیونی از مجموعه لباس‌های طراحی و دوخته شده خود دارند که ویژگی‌های متفاوتی از لباس‌های معمول در بازار دارد.
این روش طراحی مد که به اوت کوتور معروف است، جزئیات مختلف مانند نوع پارچه، رنگ، نوع دوخت، فرم لباس و سایر موارد بر اساس استایل مشتری در نظر گرفته می‌شود. در عین حال به دلیل اینکه لباس به صورت انحصاری و تکی برای یک نفر دوخته می‌شود، هزینه طراحی و دوخت آن بیشتر از حالت معمول است. البته مشتریان این مدل لباس‌ها هم بیشتر از دسته سلبریتی‌ها، افراد مشهور و ثروتمندان هستند که برای پرداخت هزینه یک لباس خاص، مشکلی ندارند. اما در صورتی که یک طراح مد بخواهد از آن لباس برای تولید انبوه استفاده کنند، باید لباس بر اساس سایزهای آماده و برای افراد مختلف آماده شود.

تولید انبوه در طراحی مد چیست؟

دسته‌بندی دیگری که رواج بیشتری دارد، تولید لباس برای گروه‌های بیشتر و به صورت انبوه است. در دسته‌بندی دوم پوشاک به صورت سفارشی آماده نمی‌شود؛ بلکه طراح مد یک مدل لباس را با خلاقیت خود طراحی کرده و برای اندازه و سایزهای مختلف مشتریان آماده می‌کند.به عبارتی یک لباس ابتدا طراحی و تولید شده و بعد از تایید برای سری‌دوزی، تولید انبوه و عرضه به بازار مصرف آماده می‌شود.

مزون دوزی در طراحی مد چیست؟

درنهایت دسته‌بندی سوم طراحی مد، مزون دوزی است. در این روش طراح تصمیم می‌گیرد که بین دوخت لباس به روش اوت کوتور و تولید انبوه، ترکیب کرده و لباس‌هایی به روش مزون دوزی به بازار عرضه کند. برای این کار یک سری لباس‌های خاص و زیبا به صورت محدود و با کیفیت مرغوب تولید می‌شوند و به مزون‌ها فروخته می‌شود. این مدل لباس‌ها هم دارای قیمتی بیشتر از حالت تولید انبوه هستند؛ اما در مقایسه با لباس‌های اوت کوتور قیمت بسیار کمتری دارند.

مزون دوزی

مهم‌ترین ویژگی در طراحی مد کدام است؟

همان‌طور که بیان شد، برای اینکه تبدیل به یک طراح مد شوید، باید خیاطی، نقاشی، پارچه شناسی، رنگ شناسی و خلاقیت را به‌طور همزمان باهم ترکیب کنید. اما در کنار این هنرها، باید تجسم فضایی قوی و بسیار خوبی هم داشته باشید. شما باید بتوانید بعد از مشاهده یک پارچه، استایل یک فرد و یا رنگ‌های مختلف، تشخیص بدهید که این‌ها در کنار هم چطور ترکیب شوند و اثر هنری جدید شما را خلق کنند.
البته نمی‌توان انکار کرد که همه این نکات در کنار هم واقعا سخت هستند. اما مهم‌ترین ویژگی برای تبدیل شدن به یک طراح مد حرفه‌ای، داشتن صبر و حوصله زیاد است. شما باید خلاقیت، صبر، جسارت و حوصله زیاد را در کنار هم داشته باشید. از ترکیب کردن و دوختن لباس‌های جدید خسته نشوید و رنگ‌های مختلف را باهم ترکیب کنید. بعد از گذران مدتی خواهید دید که لذت طراحی مد چیست و چقدر خوب از پس این کار برمی‌آیید.
درنهایت اینکه طراحان مد دارای تخیل بصری بسیار خوب و قدرتمندی هستند. آن‌ها همه چیز را سه‌بعدی می‌بینند و در ذهن خود درباره پارچه‌ها، انواع دوخت، استایل افراد مختلف و رنگ‌ها فکر می‌کنند. در عین حال باید شرایط روز اجتماعی و فرهنگی را هم با هنر خود آمیخته و از آن استفاده کنید. کتاب‌ها و مجلات جدید که در حوزه صنعت مد در جهان چاپ مشوند، مطالعه کنید.
تاریخچه آن را بخوانید و روندهای جدید را پیگیری کنید. همچنین به دیدن گالری‌های هنری بروید و در زمان‌هایی که فرصت کافی دارید، با هنرمندان در زمینه‌های دیگر تعامل داشته باشید. با کنار هم قرار دادن تمام هنرها، دانش، تجربه و مطالعات مختلف می‌توانید تبدیل به یک طراح مد حرفه‌ای شوید.

طراحی مد و لباس

دانشگاه‌های معروف جهان در طراحی مد

در حال حاضر صنعت مد تبدیل به صنعتی پرسود در جهان شده و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلفی نیز در زمینه آموزش آن فعالیت می‌کنند.
ممکن است با خودتان بگویید که روش کار طراحی مد چیست و دانشگاه‌های معتبر جهان چه مواردی را در دانشگاه مطالعه می‌کنند. در حقیقت روش کار دانشگاه‌ها به این صورت است که تمام جنبه‌های صنعت مد مانند مهارت‌های فنی، درک این صنعت از نظر تاریخی، روندهای فعلی و سایر مسائل روز را بررسی می‌کنند.
اما چه دانشگاه‌های در جهان در زمینه آموزش این حرفه، فعالیت می‌کنند؟ در ادامه برخی از آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

مدارس مد جهان

مدارس مد نیویورک

نیویورک به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ایالات‌متحده شناخته می‌شود که مردم مختلفی از نقاط مختلف جهان به آن مراجعه می‌کنند. همچنین این شهر در زمینه طراحی مد و فشن دارای برترین مدارس و دانشگاه‌ها است و مد تبدیل به بخش مهم و بزرگی از شهر نیویورک شده است. ازجمله مدارس مهم مد و فشن در این شهر می‌توان مدرسه پارسونز را نام برد که با ارائه برنامه‌های مختلف و جدید در زمینه طراحی مد فعال است. همچنین در این مدرسه به هنرآموزان موارد مختلفی مانند مطالعات مد و بازاریابی آن را آموزش می‌دهند. جالب است بدانید افراد مشهوری که امروزه در صنعت مد دارای شهرت زیادی هستند از این مدرسه فارغ‌التحصیل شدند. ازجمله این افراد می‌توان به تام فورد، دونا کاران، مارک جیکوبز و الکساندر وانگ را نام برد.

مدارس مد لندن

در لندن سه مدرسه مشهور وجود دارند که در زمینه صنعت مد و فشن فعال هستند. یکی از این مدارس که شهرت بالایی دارد، مدرسه سن مارتینز مرکزی است که بخشی از دانشگاه هنر لندن (UAL) محسوب می‌شود. در این مدرسه انواع مختلفی از آموزش‌های مربوط به صنعت مد مانند طراحی مد چیست، شناخت پارچه، جواهرات و مواردی از این دست ارائه می‌شود. همچنین مدرسه به صورت دولتی است و هزینه آموزش در آن از طرف دولت تامین می‌گردد.
چهره‌های شاخص در زمینه مد مانند پروفسور لوئیز ویلسون نیز در این مدرسه آموزش‌های لازم را به هنرآموزان ارائه می‌دهند. همچنین از فارغ‌التحصیلان شاخص و به نام این مدرسه می‌توان افرادی مانند پل اسمیت، الکساندر مک کوئین، استلا مک کارتنی و کریستوفر کین را نام برد.
درنهایت اینکه در این مدرسه شاخه‌های مختلف صنعت مد مانند بازاریابی مد، خرید تجارت مد، علوم آرایشی، مدیریت مد، حوزه‌های تخصصی کفش، کیف، لوازم جانبی و اکسسوری‌ها و مواردی از این دست آموزش داده می‌شود. این مدرسه بیش از 5000 هنرآموز دارد که در حوزه‌های مختلف صنعت مد مشغول به تحصیل و یادگیری هستند.

مدارس مد ایتالیا

اگر بخواهیم بگوییم ریشه طراحی مد چیست، باید به ایتالیا و رم باستان نگاهی دوباره بیندازیم. ایتالیا به دلیل تاریخچه سیاسی و قدرتمندی خود در دوران کلاسیک، مورد توجه است. همچنین قدرت فرهنگی ایتالیا در دوره رنسانس را نباید فراموش کرد. تمام این موارد در کنار هم موجب شده که ایتالیا یکی از گزینه‌های اصلی در زمینه مد و فشن باشد. در حال حاضر نیز شهرهایی مانند فلورانس و رم به عنوان پایتخت مد تبدیل شدند. در این کشور پردیس و مدارس مختلفی در زمینه مد فعالیت می‌کنند. ازجمله می‌توان به پردیس میلان اشاره کرد که بیش از 2000 هنرآموز را در خود جای داده و مطالعات مختلف مد و فشن در آنجا انجام می‌گیرد.

مدرسه مد

درنهایت اینکه….
در این صفحه درباره این حرف زدیم که طراحی مد چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشید تا تبدیل به یک طراح مد خوب شوید. البته نمی‌توان انکار کرد که ویژگی‌های مهمی مانند خلاقیت در خیاطی، نقاشی، رنگ‌شناسی و پارچه شناسی مهم هستند؛ اما صبر و حوصله اهمیت بیشتری دارد؟
شما چقدر حوصله دارید تا تبدیل به یک طراح مد حرفه‌ای شوید؟

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت