وارد شوید ثبت نام

از محصولات آرایشی بهداشتی کرولتی فری (cruelty free) چه می‌دانید؟

بازدید: 6,073 بازدید

کرولتی فری یعنی بدون خشونت و به محصولاتی گفته می‌شود که در روند ساخت آنها از تست حیوانی استفاده نشده. در این مطلب به طور کامل در مورد این اصطلاح و تفاوتش با محصولات وگان توضیح خواهیم داد. اما پیش از آن بد نیست بدانید که اگر در زمان خرید محصولات آرایشی و بهداشتی متوجه شدید که روی محصول عبارت cruelty free درج شده، یعنی تولید این لوازم آرایشی با آزار رساندن به حیوانات همراه نبوده است. با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

درباره صنعت لوازم آرایشی چه می‌دانید؟

صنعت لوازم آرایشی شامل شرکت‌های تولید و توزیع محصولاتی همانند لاک ناخن، رژ لب، اسپری مو، خط چشم، ریمل، لوسیون و غیره است. اغلب این شرکت‌ها در اوایل قرن بیستم پایه‌گذاری شده‌اند و از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به جانسون و جانسون، لورئال، ژیلت، نیوآ، شنل، پروکتر اند گمبل، یونیلیور، شیسیدو و استه لودر اشاره کرد.

لوازم آرایشی و عطر در سراسر جهان و در حال حاضر سالانه بیش از صدها میلیارد دلار گردش مالی دارد. به طوری که بر اساس آمار، در سال ۲۰۱۸، ارزش بازار جهانی لوازم آرایشی ۵۰۷٫۸ میلیارد دلار بود، و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵۸٫۴ میلیارد دلار برسد.

در این میان بد نیست اشاره کنیم که ایران، هفتمین کشور مصرف‌کننده لوزام آرایش در دنیا و دومین کشور خاورمیانه پس از عربستان سعودی است. ارزش سالانه تجارت این لوازم در ایران، یک میلیارد دلار به صورت واردات و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به شکل قاچاق است.

cruelty free چیست؟

کرولتی فری یا عاری از ستم، اصطلاحی است که اغلب به صورت برچسبی بر روی محصولات یا فعالیت‌هایی گذاشته می‌شود که نشان از این دارد که این موضوع هیچ آسیبی به حیوانات نمی‌رساند. لوازم آرایش cruelty free هم مجموعه‌ای از محصولات آرایشی‌بهداشتی هستند که مواد تشکیل دهنده‌ی آنها بر روی حیوانات تست نمی‌شوند.

به طور کلی، کرولتی فری‌ها محصولاتی هستند که روی حیوانات آزمایش نشده‌اند یا از اعضای بدن حیوانات ساخته نشده‌اند. گفته می‌شود که این آزمایش‌ها اغلب دردناک هستند و سالانه باعث رنج و مرگ میلیون‌ها حیوان می‌شود. به همین خاطر آزمایش بر روی حیوانات در نزد افرادی که حامی حقوق حیوانات هستند کاری ظالمانه به‌شمار می‌آید. همین امر باعث شد تا لیدی داودینگ در سال ۱۹۵۹ میلادی مؤسسه خیریه زیبایی بدون ظلم را تأسیس کند و برای اولین بار اصطلاح «کرولتی فری» در میان مردم مطرح شود.

این اصطلاح در دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده محبوب شد، سپس در سال ۱۹۹۸، انگلستان با ممنوع کردن هرگونه آزمایش روی حیوانات، روندی را آغاز کرد که خیلی زود سایر کشورها نیز از آن پیروی کردند.

کرولتی فری / cruelty free چیست

تست حیوانی چیست؟

برخی برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی در زمان تولید محصول خود، آنها را روی حیوانات تست می‌کنند تا مطمئن شوند که این محصول به پوست صورت و بدن، بافت چشم و دیگر اعضای بدن انسان آسیبی وارد نمی‌کند. در این پروسه، حیواناتی مانند خرگوش، موش و خوکچه هندی بعضی اوقات مجبور به خوردن یا استنشاق مواد می‌شوند یا مثلاً یک ماده آرایشی یا بهداشتی را به مدت ۲۸ یا ۹۰ روز به طور متوالی بر روی پوست، چشم یا گوش تراشیده شده از مو یا پشم این حیوانات می‌مالند تا ببیند آیا واکنش آلرژیک دارند یا نه.

سپس آنها را بی هوش می‌کنند و بدنشان را برش می‌دهند تا اثرات این ماده بر اندام‌های داخلی این حیوانات بررسی کنند. این آزمایش‌های بی‌رحمانه به همین جا ختم نمی‌شود چون حتی آنها را روی حیوانات باردار نیز انجام می‌دهند؛ که این حیوانات پس از رنج‌های فراوان، همراه با جنین خود جانشان را از دست می‌دهند. بر اساس آمار و اخبار رسمی، سالانه میلیون‌ها حیوان توسط شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی، مورد این تست‌ها قرار می‌گیرند و در آخر هم کشته می‌شوند.

باید بدانید که در آزمایش‌های طولانی مدت سرطان زایی، موش‌ها طی دو سال به اجبار از یک ماده آرایشی یا بهداشتی استفاده می‌کنند که از نظر سرطان کنترل می‌شوند و سپس کشته می‌شوند.

کرولتی فری / حمایت از حیوانات

رایج ترین تست‌هایی که روی حیوانات انجام می‌شود

از رایج ترین تست‌های لوازم آرایشی و بهداشتی که روی حیوانات انجام می‌شود می‌توان به ۳ مورد زیر اشاره کرد:

تست چشمی Draize

این آزمایش برای تست انواع ریمل، شامپو، حشره کش، مواد شوینده خانگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست مواد شیمیایی سازنده محصول، در چشم حیوانات آزمایشگاهی به ویژه خرگوش زنده، تست می‌شود. هنگام این کار خرگوش‌ها را در محفظه‌ای نگهداری می‌کنند که فقط سر حیوان بیرون است و بعد از ریختن ماده شیمیایی در چشمشان، خرگوش‌ها نمی‌توانند با پنچه‌ چشم خود را پاک کنند. در نهایت از شدت سوزش، سرشان را به شدت تکان می‌دهند و اینکار ممکن است باعث شکسته شدن گردنشان شود. ورم پلک، تورم عنبیه، زخم چشم، خونریزی، و درنهایت کوری از عوارض این تست برای خرگوش‌هاست.

«به طور معمول یک خرگوش جوان در یک جعبه محکم گذاشته می‌شود به طوری که قادر به حرکت نباش. گاهی اوقات بوسیله کلیپس‌های پلک‌های انها را باز نگه می‌دارند. به طور کلی عمل بیهوشی انجام نمی‌شود. یک محقق یک ماده غلیظ را به لایه خارجی چشم وارد می‌کند و در طی چند روز یا هفته‌ها پاسخ‌هایی مانند نابینایی، خونریزی و زخم را مشاهده می‌کند. در پایان، خرگوش‌ها به طور کلی کشته می‌شوند.»

مگان ارین- گالاگر

کرولتی فری / تست حیوانی

تست حساسیت پوستی

این تست برای بررسی میزان حساسیت‌زایی انواع کرم پودر، مرطوب کننده و دیگر کرم‌های صورت انجام می‌شود. روند این تست به این صورت است که مواد شیمیایی سازنده‌ محصول روی پوست خراشیده شده حیوان مالیده می‌شود و روی آن را می‌بندند. بعد حیوان را در دستگاه خاصی می‌گذارند تا نتیجه آزمایش را مشاهده کنند.

تست LD50

این تست برای آزمایش لوازم آرایشی مانند رژ لب، شامپو، لاک ناخن و … روی حیوانات انجام می‌شود. تست LD50 برای بررسی میزان کشندگی ماده‌ی اصلی سازنده‌ی محصول روی حیواناتی مانند موش، میمون، سگ و خرگوش صورت می‌گیرد. برای انجام آزمایش، مواد اصلی سازنده محصول را یا از راه دهان وارد بدن حیوان می‌کنند یا مواد را به درون رگ حیوان تزریق می‌کنند. عکس العمل حیوان در برابر این تست، تشنج، استفراغ، اسهال، فلج شدن، سکته، خونریزی از چشم، بینی و دهان است.

تفاوت محصولات با برچسب کرولتی فری و محصولات وگان چیست؟

در بعضی موارد کرولتی فری با محصولات Vagan اشتباه گرفته می‌شود. در محصولات وگان از هیچ فرآورده‌ی حیوانی استفاده نمی‌شود و کاملاً گیاهی هستند. اما این مساله به این معنی نیست که روی حیوانات تست نمی‌شوند. برای تشخیص محصولات کرولتی فری و محصولات وگان از هم شما باید به نشانه‌های روی محصولات دقت کنید. به طور مثال نشانه‌ی محصولات cruelty free یک خرگوش است و vegan یک برگ سبز.

کرولتی فری در مقابل وگان

در لوازم آرایشی وگان هیچ‌گونه ترکیبی که مستقیم یا غیر مستقیم به سرمنشأ حیوانی می‌رسد وجود ندارد. برای درک بهتر این موضوع در زیر تعدادی از ترکیبات رایج حیوانی در لوازم آرایشی و بهداشتی را نوشته‌ایم تا متوجه شوید ترکیب حیوانی در لوازم آرایشی چیست:

– اسید اِستِئاریک: این ماده از چربی حیوانات کشتارشده به دست می‌آید و به‌عنوان امولسیون‌کننده و پاک‌کننده در لوازم آرایشی استفاده می‌شود. این ماده از چربی‌های گیاهی هم قابل‌استخراج است.

– اِسکوالین: ماده‌ای است که از روغن کبد کوسه به دست می‌آید و در تولید محصولاتی مانند نرم‌کننده‌های مو کاربرد دارد. اما این ماده از روغن‌های گیاهی هم قابل‌استخراج است.

– لانولین: ماده چربی است که به‌طور طبیعی در پشم گوسفند یافت می‌شود و در طیف گسترده‌ای از لوازم آرایشی و بهداشتی به‌عنوان امولسیون‌کننده، نرم‌کننده و سورفاکتانت کاربرد دارد.

– کراتین این ماده پرکاربرد از پودرکردن اندام‌هایی مانند شاخ، سم، چنگال، ناخن، خز، فلس و پر حیوانات به دست می‌آید و به‌عنوان نرم‌کننده پوست و مو استفاده می‌شود.

– موم و عسل موم به ترشحاتی گفته می‌شود که زنبورهای عسل برای ساخت کندو از خود تولید می‌کنند و عسل درواقع غذایی است که زنبورها با استفاده از شهد گل‌ها می‌سازند. این مواد ارزشمند در صنعت لوازم آرایشی به‌عنوان نرم‌کننده، مرطوب‌کننده، تسکین‌بخش و امولوسیون‌کننده استفاده می‌شوند.

– کارمین: رنگ‌دانه‌ی سرخ‌رنگی است که از حشره‌ای به‌اسم قرمزدانه‌ی ماده به دست می‌آید. برای تولید هر یک کیلو‌گرم از این رنگ شاید بیش از ۱۵۰ هزار قرمزدانه ماده کشته و استفاده شود.

– شِلاک: صمغ قهوه‌ای پررنگی است که از ترشحات برجای‌مانده حشرات ماده‌ای به‌اسم لاک روی شاخ‌وبرگ گیاهان به دست می‌آید و در تولید لاک ناخن کاربرد دارد.

– گوانین: ترکیب مرواریدگونی است که از پوست و فلس ماهی به دست می‌آید و به‌عنوان مات‌کننده و رنگ‌دانه در لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

– تالو این ماده از ذوب بافت‌های چربی پسماندهای کشتارگاه‌ها به دست می‌آید و در طیف گسترده‌ای از لوازم آرایشی و بهداشتی به‌عنوان امولسیون‌کننده، سورفاکتانت و نرم‌کننده استفاده می‌شود.

– خز: خز حیوانات در تولید براش‌های آرایشی کاربرد دارد.

– ابریشم هیدرولیزشده: در واقع پروتئین‌های تغییر‌یافته‌ای است که از کشتار کرم ابریشم به دست می‌آیند و در تولید نرم‌کننده‌های پوست و مو کاربرد دارند.

– لاکتوفِرین: پروتئین آهن‌دوستی است که از شیر موجود در غدد شیرده پستانداران ماده به دست می‌آید و به‌عنوان نرم‌کننده پوست و مو استفاده می‌شود.

کرولتی فری / لاکتوفِرین

مزایا و معایب محصولات cruelty free و محصولات وگان چیست؟

از آنجا که ژنتیک بدن انسان‌ و حیوان تفاوت‌هایی با هم دارد پس ممکن است دارو یا لوازم آرایشی و بهداشتی که روی حیوانات جواب داده‌، روی انسان جواب ندهد. پس می‌توان گفت آزمایش حیوانی موثر نیست. در ضمن، لوازم آرایشی بدون تست حیوانی کم خطرتر هستند. چون برند‌هایی که تست حیوانی ندارند، از مواد اولیه‌ شناخته شده و ایمن استفاده می‌کنند. بنابراین، می‌توان گفت مواد اولیه بیشتر برند‌های آرایشی کرولتی فری خطری برای انسان ندارند و محصول نهایی این برندها معمولاً یک محصول طبیعی است.

دفاع از حقوق حیوانات یکی از مهم‌ترین دغدغه وگان‌هاست. وگان‌ها با مصرف هرگونه محصولی که حاوی ترکیبات دارای منشأ حیوانی باشد یا روی حیوانات آزمایش شده مخالف‌اند و تولید و فروش چنین محصولاتی را ناقض حقوق حیوانات می‌دانند.

برندهای لوازم آرایش کرولتی فری

در میان نام برندهای لوازم آرایش کرولتی فری شما نمی‌توانید نام‌های آشنایی همانند مک، شانل، کلینیک، دیور و … را ببنید. دلیلش این است که بزرگ‌ترین بازار فروش این محصول به کشور چین تعلق دارد و چین هم اجازه فروش محصولات کرولتی فری را نمی‌دهد. به این خاطر که معتقد است این نوع محصولات ریسک زیادی به همراه دارند و ممکن است باعث شیوع بیماری و حساسیت‌های پوستی نادر شوند. در نتیجه، برندهای بزرگ و مشهور برای از دست ندادن بازار خود اقدام به تولید محصولات بدون تست حیوانی نمی‌کنند.

Huda beauty

برند معروف هدی‌بیوتی که در دو سال اخیر شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است و سایه‌های آن در ایران طرفداران بسیاری دارد، اعلام کرده که محصولاتش به هیچ عنوان تست حیوانی ندارند.

کرولتی فری / لوازم آرایشی

JLo Beauty

محصولات آرایشی جی لو بیوتی که برای خواننده‌ی مشهور آمریکائی، جنیفر لوپز است نیز از دیگر برندهای کرولتی‌فری در حمایت از حقوق حیوانات است.

Cover Girl

برند Cover Girl را می‌توان بزرگ‌ترین تولیدکننده ی محصولات Cruelty Free در دنیا دانست. این مارک یکی از بهترین برندهای دراگ استور نیز هست.

Fenty beauty

برند فنتی بیوتی که با ۴۰ رنگ‌بندی متفاوت کرم پودر خود بسیار معروف شده است، به خواننده معروف سبک پاپ، ریحانا تعلق دارد. ریحانا با قاطعیت در این رابطه گفته که محصولاتش کاملاً کرولتی فری هستند.

Tarte

برند آمریکایی تارت که کانسیلر آن بسیار مشهور است و بیشتر توسط بیوتی بلاگرها استفاده می‌شود نیز در فهرست برندهای cruelty free قرار دارد.

Beauty blender

پدهای اسفنجی بیوتی بلندر که برای کرم پودر استفاده می‌شود برای بسیاری از خانم‌ها در سراسر دنیا آشناست. چون کیفیت بسیار مرغوبی دارند. این برند نیز در لیست cruelty free قرار دارد.

Becca

برند لوکس و گران قیمت بکا که زیرمجموعه‌ی استی لودر است نیز از طرفداران حقوق حیوانات است و برای محصولاتش هیچ تست حیوانی ندارد.

کرولتی فری / محصولات وگان

برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی وگان

پیش از معرفی برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی وگان باید بدانید که محصولات وگان ازلحاظ کارایی و اثربخشی روی پوست لزوما از محصولات غیروگان برتر نیستند. کلمه وگان صرفاً به معنی استفاده از ترکیبات غیرحیوانی است. اما این ویژگی تضمین‌کننده کیفیت بهتر ترکیبات جایگزین استفاده‌شده نیست.

کاوِر اِف‌ایکس (Cover FX)

اغلب محصولات این برند به‌جز چند مورد استثنا وگان و کروئِلتی-فری‌اند.

اینیکا (Inika)

اینیکا یکی از معروف‌ترین برندهای لوازم آرایشی وگان است و کروئِلتی-فری و ارگانیک هم هستند.

آکسیولوژی (Axiology)

آکسیولوژی یک برند رژلب وگان است که طیف قابل‌توجهی از رنگ‌های پرطرفدار را شامل می‌شود.

کَت فون دی (Kat Von D)

برخی از محصولات این برند وگان‌اند و روی حیوانات آزمایش نشده‌اند.

بی. (‌‌.B)

لوازم آرایشی Bنشان، طبق ادعای وب‌سایت این برند، ۱۰۰ درصد وگان‌اند.

کرولتی فری / لوازم آرایشی وگان

پی‌اِچ‌بی (PHB)

این برند وگان همچنین از ترکیبات طبیعی و ارگانیک برای محصولاتش استفاده می‌کند. کروئِلتی-فری هم هست.

اِلف (.e.l.f)

اِلف هم جزو برندهای وگان محسوب می‌شود.

پاسیفیکا (Pacifica)

این برند هم وگان و کروئِلتی-فری است.

لایم کرایم (Lime Crime)

لایم کرایم هم جزو برندهای وگان و کرولتی فری و دارای نشان پِتاست.

کرولتی فری / cruelty free

کلام آخر

کرولتی فری یعنی بدون خشونت و به محصولاتی گفته می‌شود که در روند ساخت آنها از تست حیوانی استفاده نشده. در این مطلب به طور کامل در مورد این اصطلاح و تفاوتش با محصولات وگان توضیح داده‌ایم. اما برای یادآوری بگوئیم که اگر در زمان خرید محصولات آرایشی متوجه شدید که روی محصول عبارت cruelty free درج شده، یعنی تولید این لوازم آرایشی با آزار رساندن به حیوانات همراه نبوده است. آزمایش لوازم آرایشی روی حیوانات برای این است که مقدار اثر بخشی و ضد حساسیت بودن لوازم آرایش قبل از این که به دست انسان‌ها برسد، بررسی شود.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت